torsdag 9 juni 2011

Oväntad drottning

I nästa omgång i drottningodlingen började bina dra upp 11 av 20 larver till drottningar, så det var ju i alla fall bättre än sist. Första omgången drottningar är nu i parningskupor som jag ställt på balkongen.

Jag slog ihop dragbiavläggarna med respektive modersamhälle en vecka efter att de gjordes. Senare upptäckte jag att jag inte förstört alla drottningceller, utan missat en. Den hade drottningen hunnit krypa ur innan jag upptäckte misstaget... Som tur var lyckades jag relativt lätt hitta ungdrottningen i lådan. Det här var alltså ovanför spärrgallret, så den gamla och nya drottningen hade inte träffat varandra och samhället hade inte svärmat. Eftersom jag ändå var orolig för svärmning satte jag ett spärrgaller under nedersta lådan. Den nya drottningen satte jag i parningskupa.

Mina stationsparade drottningar från förra sommaren har haft en sämre vårutveckling än övriga och har kalkyngel. Synd! Det var ju de som skulle briljera.

Inga kommentarer: