tisdag 27 mars 2012

Vårutfodring

Efter att ha sett väderprognoser som förutspått nära nollgradiga temperaturer kommande dagarna så ville jag stödmata med foderdeg. Tidigare så har jag använt en vanlig kuplåda att ha för att höja upp taket, så att fodret ska få plats ovanpå yngelrummet. Nu har jag gjort särskilda sargar för samma funktion. På så vis slipper jag använda lådor som jag behöver förvara ramar i. Filip kläckte idén att sätta ihop sargarnas sidor med gångjärn. Då kan de fällas ihop och förvaras mer utrymmessnålt. För att inte släppa ut den värdefulla värmen isolerade jag med tidningar och skumgummi. Nu har de ändrat väderprognosen, som säger att det kalla vädret dröjer några dagar. Aja, skönt att ha det här gjort.

Vid en promenad idag passerade vi ett par sälgar en bit bort. De var fulla med bin som samlade pollen! Som jag mindes det fanns det också ett antal sälgar på ängen utanför tomten, men nu kan jag inte se något träd med gula dunbollar där.

Alla samhällen har klarat sig så här långt, peppar, peppar... Idag var det mer aktivitet än jag sett tidigare. Det var ordentlig trafik vid samtliga kupor. När jag gav samhällena foder så såg jag att de varierar i bistyrka. Två av dem verkar lite klenare än övriga, men det är ju bara bedömt utifrån en snabb titt.

1 kommentar:

TapetserarEva sa...

Hej,fiffigt med sargen!Tack för bra tips.Mitt enda samhälle har också klarat vintern och ser så här långt riktigt pigga ut,peppar...läste att störst risk för svält är just innan sälgen blommar.Lycka till//Eva