onsdag 15 maj 2013

Förlorad drottning

I helgen gick jag igenom bisamhällena för första gången i år. Jag övervintrar på en låda (lågnormal, LN) med en tom låda under. Vid bottenbytet byter jag även tomlådan mot en låda med tomramar. Än så länge är det bara en drottning som börjat lägga ägg i den här tomramslådan. Nu när det är varmare ute och bina har lättare att hålla värmen växlar jag även plats på lådorna, så att den övervintrade välfyllda lådan hamnar underst. Drottningen lägger ju helst ägg i översta lådan.

Starka samhällen har tidigare år kunnat ha två sprängfyllda lådor vid det här laget. Förmodligen ligger de efter på grund av den kalla våren.

Det samhälle som bajsade ner sin kupa på utsidan långt innan övriga visade sig ute, har surrat onormalt mycket under våren, så jag har misstänkt att de förlorat sin drottning. Det visade sig stämma när jag kollade igenom samhället, åtminstone saknades ägg och yngel. Jag slog ihop samhället med det svagaste av de övriga. Utifall att bajsandet och drottningförlusten berodde på nosema, så tänker jag ättiksyrabehandla ramarna som samhället satt på. Jag har inte hittat info om vad man ska göra med nosema-samhällen, förutom förebyggande arbete och otidsenlig läkemedelsanvändning, men nu får det bli så här.

Vilket härligt väder vi hade i förra veckan. Det har hunnit hända mycket i naturen på kort tid!

Inga kommentarer: