söndag 29 juni 2008

Första utökningen

Igår var jag och utökade det större av mina två samhällen. Det är samhället som redan hade drottning när jag fick det som hade det trångt i kupan. Därför fick det en till låda, som hade ramar med vaxmellanväggar. Utifrån mellanväggarna kan bina bygga ut sina celler. Har man möjlighet har man en större del utbyggda ramar när man utökar, men det har ju inte jag möjlighet till så här i början.

Två lådor för stora samhället

Den här gången såg jag till att kolla om äggläggningen är som den ska i det större samhället. Det såg bra ut. Det fanns gott om nylagda ägg! När jag kollade upp det så såg jag en hängbro av bin i nere i kupan. Vildbygge på gång!?

Hängbro av bin

Tyvärr är det inte så mycket trafik vid det mindre samhället. Kanske är den avläggaren så ny att det inte är så mycket dragbin än (arbetsbina som är utanför kupan och hämtar mat). Det är ju så att när avläggaren gjorts genom att flytta ramar och bin till en ny kupa, så flyger dragbina tillbaka till kupan de var i tidigare. Det är ju den kupan de lärt sig känna igen som sin egen. Så snart andra arbetsbin växlar arbetsuppgifter för att bli dragbin lär de sig känna igen kupan och så börjar flygaktiviteten igen. Förmodligen är det så att mitt lilla samhälle inte fått så många nya dragbin medan det större samhället har kommit längre i utvecklingen, eftersom det fått mer tid på sig. Det större samhället hade härligt mycket aktivitet vid flustret. Jag satt säkert en timme vid kupan och stirrade på alla bin!

Observera att smällandet på filmen är basketspel!

Inga kommentarer: