tisdag 23 december 2008

Koldioxiddvala

Jag har missat att visa upp resultatet av oxalsyrabehandlingen mot varroa. Så här såg nedfallet ut i ena kupan en vecka efter behandling.

Varroanedfall

De svarta prickarna under gallret är varroakvalster som dödats av syrabehandlingen och trillat av bina de parasiterat på. Jag har inte orkat räkna dem... När jag kontrollerade nedfallet i somras var det bara det naturliga nedfallet jag räknade, men nu när jag behandlat med syra så trillar det ju ner ganska mycket fler!

Så här i december när man lägger örat mot kupan kan man höra surret av bin som viftar på vingarna för att hålla värmen. Det är bina ytterst i det så kallade vinterklotet som gör det, och arbetarna turas om. Inuti vinterklotet är bina i koldioxiddvala. Både när man lägger örat mot kupan och när man tittar på varroanedfallet är det tydligt att bina sitter i ena hörnet av kupan, närmsta högra hörnet från flustersidan sett. Hoppas de flyttar på sig så att de inte svälter när fodret tar slut i det hörnet.

Senast jag var vid samhällena skulle jag minska flusteröppningen så att möss inte kan ta sig in, men mina flusterbegränsare gjorde det nog inte svårare för dem. Öppningen var för hög. På mitt dåliga samvete har jag att jag borde sätta ett nät runt flustret så att fåglar inte kommer åt att störa och locka ut bina...

Flusterbegränsare sätts på plats

Inga kommentarer: