måndag 23 november 2009

Honungsbedömning

I förra veckan genomfördes honungsbedömning i biodlareföreningens styrelse. Efter kontroll och provsmakning av innehållet i tretton honungsburkar var resultatet att samtliga godkänts, däribland min egen honung. Bedömning av honungen görs bland annat i kategorierna renhet, konsistens och förpackning. Till exempel ska det inte finnas främmande partiklar i honungen, honungen ska inte ha tydligt märkbara kristaller, lock och gängor får inte vara kladdiga. Vid nedslag får man poängavdrag, vilket i kombination med hur viktig kategorin är påverkar totalsumman. Klarar man inte poänggränsen är honungen inte godkänd. Man behöver ha sin honung godkänd i en honungsbedömning i lokalföreningen för att få köpa och använda SBR:s etikett. Jag själv använder ju min egen etikett, men honungsbedömningen är ett sätt att kunna få tips på vad man kan göra bättre. Om det nu finns nåt sånt. Min honung fick nämligen full pott...

Otillåten tillsats i honung

Denna honung har en otillåten tillsats, så den säljer jag inte! Olyckan skedde när en burk ramlade och krossades. Filip räddade den mesta honungen och gjorde denna etikett för att retas...

Honungen i affären, som har samlats ihop från hela Sverige och blandats samman, får en rätt förutsägbar smak. Men det är fascinerande hur honung kan smaka så olika, när den kommer från enstaka bigårdar! Ingen honung vid bedömningen var den andra lik. Ett av bidragen kom från en bigård inte långt ifrån den jag har i Bromma, men ändå var det tydlig skillnad i smak. De olika burkarnas smak liknades vid mentol, dextrosol, tutti frutti och fikon!

2 kommentarer:

Annika sa...

Hej!
Snygg layout du har på din etikett! Använder du något särskilt program?
Undrar också lite nyfiket vad du skriver i texten som ser ut som en innehållsförteckning?

Kul att läsa din årsberättelse. Du kommer inom kort bli en riktig biodlarexpert tror jag!

HaD gott!
//Annika

Andreas sa...

Tack för kommentaren!

Filip har hjälpt mig med etiketten och han har använt Adobe Illustrator, men han menar att det är att överkurs i sammanhanget.

Innehållsförteckningen är kort: Honung. Inga tillsatser. :)

I övrigt är faktatexten (t ex energivärde) i stort sett samma som på burkarna i butik, från t ex SBR. Förvaring: svalt och med jämn temperatur. Jag har skrivit om honungen som naturprodukt och det positiva med att bina pollinerar växter. Jag nämner också varifrån honungen kommer och hur man får kontakt med mig.

Fast burken på bilden i detta inlägg är ju en specialare med annan text, t ex: "Glaskrosset kommer från urberget på en liten ö i Stockholms skärgård." Inget glas var dock kvar i honungen, och som sagt var den inte till försäljning...

/Andreas