lördag 9 februari 2013

Ekonomin i min biodling

Efter önskemål om ett inlägg om ekonomi så kommer här ett sådant! Hör av er i kommentarsfälten om ni har önskemål om något särskilt ni vill läsa mer av på bloggen, så får vi se om jag kan uppfylla det.

Jag är ju ekonomi- och sifferintresserad och har därför rätt bra koll på vad biodlingen kostat mig och vad den dragit in.

Jag vill bara poängtera att jag lagt ner rätt mycket arbete också. Det är ju en hobby, så pengarna är inte huvudsaken. Men om jag inte kunnat få igen pengarna så skulle jag inte haft fler än kanske ett par samhällen. Man ska inte börja med biodling och räkna med att tjäna bra. Visst finns det yrkesbiodlare, men då ska man verkligen satsa och slita med några hundra bisamhällen. Och man är i händerna på naturens gång, så man måste räkna med dåliga år. Jag tror jag klarat mig rätt bra.

Nedan är resultaträkningen från att jag startade med biodlingen. Som jag nämnde förra gången så uppnådde jag nyligen break-even.

Klicka på bilden så blir den större!
Kommentarer:
  • Observera att ett års honungsskörd (om den är tillräckligt stor, dvs inte 2012 års skörd) säljs en bit in på följande året, så det går inte att jämföra intäkterna med skörd rakt av.
  • 2010 sålde jag en dryg tredjedel av skörden till butik, vilket inte gav lika mycket betalt men jag hade ju så mycket att sälja då.
  • Vid försäljning direkt till kund har priset för en 700 g honungsburk gått från 70 till 75 kr, men det mesta av försäljningen har gått till bekanta för lägre priser.
  • 2011 stod jag på marknad och hade försäljning av "kringprodukter", men man kan ju se att jag köpt på mig för mycket (jämför försäljning övrigt med inköp varor).
  • Man kan se att avläggarförsäljningen kan komma upp i samma nivå som honungsförsäljningen om man satsar på den.
  • Kupor köptes under uppbyggnadsfasen.
  • Redskap köptes under uppbyggnadsfasen och 2011 då jag köpte slunga. 2012 behövdes inte mer redskap.
  • Enda gången jag köpt bisamhällen var 2008 (2 st), sedan har det bara varit köp av drottningar.
  • Jag har aldrig (ta i trä) haft något samhälle som varit helt dött på våren. Som "övervintrade" räknar jag här de som klarat av att växa till på våren. Till exempel dog två drottningar i maj 2012, så därför räknade jag bort de samhällena.
Man kan lägga ner mycket mer än så här (hörde talas om en biodlare med två samhällen som köpt en honungssump för 100000 kr...) eller mycket mindre! Det går ju att spara på inköp genom att snickra egna kupor och ramar, bereda eget foder (jag köper bifor) eller ta hand om vaxhanteringen själv. Men då får man också lägga ner mycket mer tid. Det går ju också att arbeta mer med att göra egna produkter i form av salvor, och utvinna pollen och propolis. Jag odlar i alla fall mina egna drottningar. Det är ändå en rätt lagom nivå jag lagt mig på, även om det är en oroande utveckling att jag invintrar fler samhällen varefter åren går. Hur många ska det bli till slut!?

Längtar till bivåren!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en intressant blogg och fina foton! Själv går jag kurs nu i Upplands Väsby och blir förhoppningsvis med bin i vår.

hälsningar, Wiveka i Järfälla

Wilhelm sa...

vilken bra blogg! tack för att du delar med dig!