lördag 24 augusti 2013

Körig vecka

Mycket har hänt sedan sist jag skrev. Det har varit minst sagt körigt.

Sedan skattningen, senast jag skrev, har jag givit samhällena vinterfoder och tagit hand om honungen. Den står nu för kristallisering. Vägen dit var inte helt spikrak. Samtidigt som jag hade första veckan på jobbet efter semestern skulle bisysslan tas om hand. 

Måndagen, dagen efter skörden, utfodrade jag med bifor. Sedan tänkte jag etikettera förra skörden som stod i kyl och hade kristalliserat klart, för det behövdes för att frigöra plats för nya skörden. Etikettering på tisdagen och tappning på onsdagen, tänkte jag mig. På tisdagskvällen hade jag bara hunnit skriva ut på etikettspapper, men inte skära ut etiketterna. Tidplanen förskjuts. 

Onsdagskväll. Vid kl 21 har jag skurit färdigt etiketter. Nu skulle de sättas på burkar. Tji. När jag skulle ta brickan att hämta burkar på stod det ett gäng burkar nyslungad på. Tyvärr stod brickan över en kant och jag började ta bort burkar från fel håll... Åtta burkar nyslungad åkte i golvet, två krossades. En stor kladdhög, stänk runt om och på väggar, och - vad värst var - glassplitter inte bara torrt på golvet, utan överallt i kladdet! Det var inte alls lätt att ta upp. En burk med kristalliserad honung har vi krossat tidigare, men nyslungad var ett mycket svårare problem. Jag var dessutom redan lite stressad över att saker redan tagit längre tid än jag tänkt mig... Jag började göra försök med en trasa, men det var inte lätt med allt splitter. När jag var en sväng till diskbänken hörde jag ett pip bakom ryggen. Kattastrofen var ett faktum - katten Sigge hade gått i kladdhögen och sprang sedan iväg i vardagsrummet innan jag hann stoppa honom. Många kladdiga tassavtryck blev det... En katt med glassplittrig honung under tassarna, klart jag vill skölja av dem. Det vill inte Sigge. En sönderriven t-shirt senare har jag bara halvdant tagit hand om tassarna. Det får duga, tänker jag, tills jag ser att han börjar slicka på dem. Så klart. Nytt infångande av katt följde för att inte behöva oroa mig för att han skulle slicka i sig glassplitter. Sedan får jag ta hand om honungskladd och glassplitter i kök och vardagsrum. Jag var i upplösningstillstånd. Ingen etikettering denna kväll heller. Först på lördagen hade etikettering och tappning klarats av...

Annars håller jag på att rigga för att stå och sälja honung i ett centrum. Jag har köpt vaxduk, partytält och banderoll som Filip gjort layout till. Och så har jag sålt en avläggare till. Tur det - nu blir det sju samhällen att invintra, samma som förra året.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stackars dig; jag tycker det kan bli kladdigt nog utan att det åker burkar i golvet..
Wiveka