tisdag 2 september 2008

Felplacerat foder

Ibland blir jag vansinnig på bina. Knäppgökar! Fast det är ju bara från min synvinkel. Det är ju deras instinkter som styr dem, och i det här fallet var det väl positivt att göra som de gjorde ur deras synvinkel, utifrån vad de "visste". Förutom att de fortsätter att gnaga sönder kupan vid flustret, så har båda samhällena byggt stora vildbyggen som de fyllt med bifor. När jag såg att de börjat göra vildbyggen bredvid biforhinken borde jag tagit bort dem på en gång. Idag hade vildbyggena blivit stora och varje samhälle fyllt dem med säkert 1-2 kilo bifor. Återigen står man där vid den öppna kupan och måste improvisera. Jag skrapade bort byggena, lade dem i biforhinken och mosade sönder cellerna, som de små krabaterna arbetat så hårt för att bygga och fylla. Jättekladdigt! Jag hoppas att de tar bort fodret från vildbygget och tar ner till kupan. Fortfarande fanns också bifor i botten på hinkarna kvar att hämta. Det är säkert trångt för fodret nere i ramarna, så det bästa bina kunde göra var ju att ordna med mer plats, därav vildbyggena. Jag vill ju hellre att de väntar med att ta ner fodret till dess att det finns plats, men det är ju svårt för mig att säga till dem... Kommunikationsproblem!

1 kommentar:

Anonym sa...

Väldigt intressant läsning, visste inte att man måste utfodra bin. :-) Kul att det blev lite honung iaf. Joel tackar för den goda honungen.

Hälsningar från Jenny och Joel