söndag 5 april 2009

Vårväder är flygväder

Oj, oj, oj. Nu har det hänt massor i bigården! Det har varit riktigt fint vårväder under veckan, och bina har flugit för fullt. I måndags var det liten aktivitet och jag ville vänta med att störa bina tills de varit ute lite mer. Jag och Filip kollade i och för sig in genom täckplasten, och kunde se hur vinterklotet satt, men också en del mögel ovanpå den bakersta ramen.

Vinterklotet under täckplasten

Men i tisdags var det fullt kör, med bin som orienterade sig, men också bin som kom hem med pollen! Jag hade funderat på om jag skulle ge bina någon slags proteinfoder, men nu verkar det vara helt onödigt. Pollenet är ju binas proteinkälla och behövs för att ge ynglet fodersaft.

Bin flyger för fullt

Jag har sett mig omkring för att hitta mina bin i blommorna där de hämtar pollen i år. Jag har kunnat se hur de flyger iväg i sina luftkorridorer och kommer tillbaka med pollenet, men inte förrän krokusen slagit ut har jag sett skörden i full gång. Förutom småblommor som krokus och vintergäck så är det hassel och al som gäller just nu. Det är härligt att få se bina utanför kupan igen!

Bi på krokus

Inga kommentarer: