onsdag 4 augusti 2010

Etikettering av honungsburkar

Första skörden för i år, som jag slungade 3 juli, tog jag ut från kristallisering i kylskåp i förra veckan för att ge plats för nästa. Jag skrev ut etiketter, och skar ut dem. Tidigare har jag använt en skärmaskin som fungerar sådär, men efter att Filip framhärdat i att det faktiskt går bra med brytbladskniv och linjal, så gjorde jag så. Det gick bra, även att skära flera ark samtidigt, så det var tidsbesparande.

Jag använder gummerat papper (OBS, det är inte A4 som det anges i länken utan Letter-storlek), dvs som man fuktar för att det ska bli klistrigt. Fördelen är att jag kan skriva ut hemma och kan göra små serier. Mer flexibelt, alltså. Dessutom är etiketterna jättelätta att ta bort efter användning. Bara att blöta och dra bort, till skillnad från andra etiketter som kräver diverse tveksamma kemikalier för att gå bort. Med mina etiketter så går det lättare att återanvända burkarna.

Att fukta pappret när etikettering ska ske är lite bökigt. Det är svårt att fukta lagom mycket med svamp, även om pappret är rätt tolerant. Där har Filip kommit på finessen att det ju bara är att ta ut burkarna från kylen när kristalliseringen är klar och ställa i rumstemperatur. Den fukt som då kondenserar på glaset är perfekt att fästa etiketterna med. Fuktningsmomentet går därför att skippa! Att etikettera fuktiga burkar med "vanliga" etiketter går inget vidare. Det slet jag med när biföreningen skulle sälja burkar just inkomna från kylan för att säljas på trädgårdsmässan. Svårt att få att fästa!

250-gramsburken som får etikett ovan innehåller honung smaksatt med citron. Jag tänkte det kunde vara kul att testa, även om jag vet att honungen kan stå på egna ben. Det breddar ju sortimentet och det finns ett intresse bland kunderna. Jag använde 6 ml eterisk citronolja till 9 kilo honung, och då tog inte citronsmaken över för mycket. I övrigt har honungen främst tappats på 700-gramsburkar, mest för att honungen tar sån tid att tappa. Första skörden förra året hamnade i 500-gramsburkar, sedan tröttnade jag när skördarna ökade...

Nedan står första omgången burkar på torkning efter etiketteringen och på andra bilden färdig i kartong. Nu har de första burkarna kristalliserad honung sålts. Dessutom har jag lejt Filips systersöner att sälja honung. De har fått en fin skylt vid uppfarten, "Säljes: Honung från egen bigård", och så klart är det burkarna med honung från just samhällena på deras tomt som de fått att sälja.

En del biodlingsarbete sker vid datorn. Förutom bloggandet, så har jag en dagbok för vad jag gör i varje samhälle och en logg över när och hur jag hanterat honungen. Fast i fallet nedan så är det bokföring på gång...

8 kommentarer:

Fredrik sa...

Hej! Jag började med bin 2006 och har läser det mesta som jag kommer över. Har mina 10 kupor utanför Göteborg. Har kikat på din blogg till och från. Blev väldigt inspererad av dina fina röd-vita kupor och skall nu prova att byta ut några av mina kupor till denna färgen. Dina ser verkligen kanon ut. Såg även att du gjort egna etiketter. Har själv kört med sbr etiketten som jag tycker ser ganska bra ut men skulle vilja testa egna. Har fått för mig att det blir dyrt att printa själv. Vet du vad varje etikett kostar ungefär? Vad kör du för printer?

Andreas sa...

Hej! Att måla rött med vita knutar är lite pilligt, men det piffar upp!

Jag använder skrivaren Samsung CLP-315. Den kostade mig 1600 kr. Sedan kostar tonern en del, beror på hur långt den räcker, men ca 2 kr per sida. Gummerat papper kostar 199 kr för 100 sidor. Totalt blir det alltså 4 kr per sida i driftkostnad. Varje sida rymmer åtta av mina etiketter, dvs 0,5 kr/etikett i driftkostnad. Det är väl samma som vad SBR-etiketten kostar? Det som tillkommer är arbete för att skära ut etiketter och göra layout, samt skrivarkostnaden. Å andra sidan så får man sina egna etiketter att variera som man vill!

Godareliv sa...

Grattis till burkar på ICA!

TapetserarEva sa...

Hej, har precis börjat med biodling.

Letar runt på nätet efter tips, då en del erfarna biodlare verkar tycka att man ska veta allt från början och man själv tycker det är lite "pinsamt" att fråga är ju nätet kanonbra!

Din blogg var verkligen intressant.
Till nästa år ska jag prova att göra egna etiketter som du gjort, jättetrevligt tycker jag!

Tack//Eva

Andreas sa...

Sten-Åke: Tackar! Bra att ha flera säljkanaler.

Andreas sa...

Eva: Synd att du mött den attityden. Jag tycker att det varit bra i min förening och att man varit hjälpsamma. Jag har hört om biodlare som efter flera års erfarenhet oroligt kunnat säga att de hittat angrepp av larver i kupan, och då avsett binas eget yngel... Det var väl extremt, men med intresse kan du lätt lära dig mer än många "gamlingar".

Unknown sa...

Hej Andreas,

Tack för en trevlig, rolig coh informativ blogg!

Jag och två vänner är förstaårsodlare med två samhällen i Stockholm. Vi förbereder oss nu för hösten vari etikettering är en del.

Vi gillar tanken på indiviualliserade etiketter då vi främst kommer att använda vår skörd till presenter och dyligt. Vi satsar på att köra 250 g burkar (runda eller sexkantiga) och har med anledning av detta ett par frågor.

För det första, använder du fortfarande samma metod som i posten eller har du hittat något bättre sätt? För det andra, hur skapar du dina etiketter? Har du en mall med rätt mått som du gör dem i och i så fall vilket program?

Hälsningar,
Mattias

Andreas sa...

Hej Mattias!

Jag gör i stort sett fortfarande som jag skrivit i inlägget. Det är tyvärr en del jobb att skära och greja... Numera använder jag alltid skärmaskin, även om den bara klarar tre ark åt gången. Är det låg luftfuktighet när burkarna tas ur kylen så bildas inte tillräckligt med kondens på burkarna för att få etiketterna att fästa. För nyslungad honung får man alltid använda svamp att fukta etiketterna med.

Mallen är egengjord i Adobe Illustrator. Pappersarken delas in i rutor om 13,5 x 5 cm men en del av det skär jag bort.

Tack för att du läser bloggen!