söndag 28 augusti 2011

En toppendag med Älvnäsfestivalen!

Igår gick alltså Älvnäsfestivalen av stapeln. Jag hade sedan länge ställt mig in på att delta och planerat honungshanteringen därefter. Det gällde att inte ta andra skörden för året för sent, eftersom den kristalliserade honungen behöver dryga tre veckor från bikupa till marknadsbordet. Därför var det extra stressigt när köpet av slunga dröjde (jag hade ju tänkt slippa transporten fram och tillbaka till föreningens slunglokal) och när jag byggde om den inköpta slungan med tidspress. Det var ju störande att färgen jag använde till motorfästet torkade så låååångsamt...
Hur som helst var festivalen värt allt slit. Det var trevligt att träffa så många som intresserade sig för honungen. Att den var gjord 100 meter från marknadsplatsen bidrog starkt till intresset! De produkter som inte var lokalt tillverkade var däremot inte lika eftertraktade. Jag har alltså förköpt mig på sidoprodukter som tvål och dylikt, men det är ju sånt som håller länge. Det var väl i alla fall bra att ha ett brett sortiment, för att inte marknadsbordet skulle vara så torftigt. På bilden nedan har jag packat om honungskarameller.
Presentförpackningarna med honung sålde inte så bra heller, jag som gjort mig till med cellofanpåsar och allt... Populärast var nyslungad honung, med honung smaksatt med citron på god andraplats!
Många fick man locka till bordet genom att erbjuda provsmakning, men vissa såg man på långt håll att de var ute efter honung, med raska kliv mot mig. Flera var fascinerade och tyckte det var jättekul med lokalproducerad honung. Jag tror nog att jag skaffat mig några stamkunder i området. Efter festivalen satte Filip upp en skylt på brevlådan, "Säljes: Honung från egen bigård", för att kunderna ska hitta tillbaka.
När jag sorterat tillbaka alla lådor i huset och biboden var jag helt slut och lade mig i hängmattan, första gången sedan vi fick den för över en månad sedan. Skönt. Perfekt väder hade vi haft. På kvällen käkade vi vid den anordnade puben och lyssnade på Repeatles som spelade. En toppendag! Här är en flygbild över festivalområdet, som Filip tog när vi tog chansen och flög helikopter. Häftigt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Kul att läsa om hur er bisyssla utvecklas! Ni är en inspiration för mig som biodlare. Kanske vi ses i höst på Eggeby? vänliga hälsningar Filippa