torsdag 21 augusti 2014

Slutskattning och festivalförberedelser

Nu har all honung bärgats. Skönt! Jag har skattat, slungat och påbörjat utfodring med vinterfoder. Etikettmakande och etikettering är också gjort för förra skörden som kristalliserat klart. Tack vare bra planering och gott om tid i lördags och söndags så har det inte blivit så sena kvällar som det brukar. Visst har det varit lite slitigt, men allt är på banan.

Målet med all planering är att jag ska stå och sälja honung på den lokala festivalen där jag bor, Älvnäsfestivalen, som återkommer vart tredje år. Nu, liksom förra gången det begav sig, så skriver jag "Honung från Älvnäs" istället för "Honung från Ekerö" på etiketterna för att göra den lokala anknytningen tydligare. Nu är sortimentet komplett med följande:

  • Naturell kristalliserad honung, 700 g eller 3 kg
  • Smaksatt honung i smakerna citron, eukalyptus, lakrits och lakrits/citron
  • Nyslungad honung
  • Presentförpackningar
  • Vaxljus, barnböcker, osv

Lakritsvarianterna verkar vara en populär satsning. Kul! Filip började experimentera med lakritspulver ifjol, mycket nöjd med smaken, men de prototypburkarna förblev osålda eftersom han inte visste hur han skulle rita en lakritsrot till etiketten. Nu har han kommit till skott (det blev en lakritsgodis på bilden i stället), och vi verkar vara något av pionjärer med lakritshonung.

Välkomna till fårhagen i Älvnäs lördagen 23 augusti kl 11-16 för att shoppa min honung!

2 kommentarer:

David sa...

Hej! VI har testat lakritshonungen vi köpt av dig idag på Älvnäsfestivalen och tycker den var jättegod!

Andreas sa...

Kul att ni gillade den!