söndag 23 maj 2010

Igång med drottningodlingen

I fredags hade jag bitillsynsmannen på besök för inspektion av mina samhällen. Vi hittade inga tecken på amerikansk yngelröta, som är det man främst letar efter. Nu har jag tillstånd att flytta samhällen efter att jag själv utfört motsvarande kontroll av samhällena. Om ungefär en vecka kommer det vara dags att flytta på parningskupor. Jag har nämligen kommit igång med årets drottningodling!

I torsdags larvade jag om från en yngelram till den odlingsram jag byggde i förra inlägget. Jag testade lite olika storlekar på larver, kanske lite onödigt eftersom jag tror mig ha en bra bild av vilken storlek larverna borde ha. Efter tålmodiga svar från Lotta (tack för hjälpen!) fick jag veta att jag borde göra en avläggare för att dra upp larverna till drottningar, eftersom det är så tidigt på säsongen, och så fick det bli.

Omlarvning

Omlarvad larv

När jag höll på att plocka i samhällena för att få ihop avläggaren höll jag på att tabba mig. För att bina i avläggaren ska välja mina omlarvade larver att dra upp till drottningar ska det inte finnas annat öppet yngel tillgängligt. För ett ögonblick glömde jag det och höll på att ge avläggaren en massa fina larver i en ram... Det gäller att ha huvudet med sig! Jag vill ju ha så bra förutsättningar som möjligt för att få ett bra utbyte av drottningar, och de ska ju sitta på odlingslisten för att vara hanterbara.

Avläggare får drottningodlingslist

Drottningarna ska jag använda till avläggare som jag tänker göra senare i sommar. Jag har funderat på vad jag ska ha för strategi när jag gör avläggare. Just nu tror jag att jag kommer att dela vardera samhälle i Hässelby i flera och göra en avläggare från varje samhälle i Bromma. I så fall blir det i storleksordningen 8-10 avläggare att sälja eller utöka egna biodlingen med. Jag har märkt av det sug som finns efter bisamhällen, och har fått ett par önskningar om att köpa. Det verkar vara många som blivit av med sina samhällen i vinter. Jag har nog haft tur som har klarat mina samhällen så bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan bara intyga det dära med att det behövs avläggare för att kompensera vinterbortfall alt att utöka samhällena.

I mitt fall kom jag underfund med att jag fått ett puckelsamhälle istället för ett blomstrande. Dvs det överlevde vintern men drottningen verkar ha strykt med, så jag hade fått en äggläggande arbetsbi.

Detta upptäckte jag genom att kolla drönarramen full med 'öar' och flera små strån i cellen, det sista tyder starkt på att det är ett arbetsbi som lägger äggen.

Lösningen kommer att bli:
slå ut befintligt samhälle på ängsmark eller dylikt, de bin som flyger hittar hem.
en avläggare ställs på samma plats som det 'avhysta' och de hemvändande bina får 'slå sig samman' med detta samhälle.

Fredrik SSBF