torsdag 13 maj 2010

Utökning i starkaste samhället

Idag skulle jag testa en sorts pellets som jag köpte i förra veckan att elda rökpusten med. Jag brukar ha svårt att få den att ryka tillräckligt länge. Tyvärr lyckades jag inte få fyr på eländet över huvud taget idag... Till slut gav jag upp och återgick till att elda med äggkartong, och som vanligt höll inte röken i sig. Jag får se till att köpa en braständare att tända pusten med.

Som jag skrev senast så ville jag utöka samhälle 1. Bistyrkan är störst där, så jag var orolig att det skulle vilja svärma pga dåligt med plats. Idag satte jag på en låda till. Samtidigt kollade jag igenom alla ramar i samhället för att se om det börjat förbereda svärmning genom att dra upp en ny drottning. Jag hittade ett tiotal svärmceller, men vad jag såg så var de tomma och hade inte börjat användas för uppfödning av drottningar. Det var alltså inte så kritiskt som jag trodde. Samhället hade gott om yngel, ca 10 ramar. För mindre än tre veckor sedan var antalet yngelramar 3 st. Flitig drottning!

Bin

Ramarna i lådan som samhället fick innehöll i stort sett bara vaxmellanväggar, dvs vaxskivor som bina kan bygga sina vaxkakor av. Jag har inte så många ramar med utbyggt vax, eftersom jag utökade antalet samhällen förra året. Första utökningen hade jag annars gjort med fler utbyggda ramar. Jag lade spärrgaller mellan andra och tredje lådan, och tog upp några ramar med täckt yngel ovanför spärrgallret och ersatte dem med mellanväggar.

I söndags målade jag det sista på den stora leveransen för några veckor sedan. Den låda jag satte till samhället idag var först ut från den stora trave med lådor och ramar som står redo att användas nu när säsongen är här på allvar!

Trave med bikupematerial

Inga kommentarer: