tisdag 29 april 2008

Elaka bin?

Som så ofta på sistone har jag pratat bin med släkt och vänner. Mormor har berättat om hur elaka bina på föräldragården kunde vara, särskilt när de svärmade. (Jag som lärt mig att svärmande bin är snälla bin, de har ju magen full av honung. Men, men.) Avelsarbetet har väl gått framåt? Snällhet är ju nåt man avlar på. Men så var jag på senaste föreningsmötet och det började pratas om erfarenheter av elaka bin, bland annat om hur drottningar med vissa ursprung gett elaka bisamhällen, och om hur man fått fly hals över huvud för att ett samhälle haft en dålig dag. Inte vad jag vill höra! Det ska ju vara som på de danska biodlingsavsnitten på video där biodlaren klappar bina utan att bina tar illa vid sig! Aja, bara att hoppas att drottningarna i mina avläggare sprider lugn i samhället så jag får snälla och gosiga bin. Lite perspektiv fick jag under kvällen då jag såg två gamla videoband med inspelade reportage om bin, men inte om den typen vi odlar. Den ena videon handlade om mördarbina i Syd- och Nordamerika och hur de spred sig över kontinenten. De var riktigt ilskna! Den andra handlade om hur man i otillgängliga bergstrakter skördade honung och vax ur vilda bisamhällen, som hängde under klippor över hundratals meter stup! Vilket arbete. Det tog en vecka bara att tillverka repstegen som behövdes för att nå bina... Vi har det nog rätt bra här i Sverige med våra (relativt) snälla tambin!

Inga kommentarer: