onsdag 7 oktober 2009

Mitt honungssortiment

När jag la upp förra inlägget i all hast, så missade jag att det var mitt 100:e inlägg. Det var alltså ett jubileum! Det gick mig helt förbi...

Under den gångna säsongen skördade jag honung tre gånger. Från varje sats blev det lite olika varianter av burkstorlek och varje gång blev det några burkar som såldes som nyslungad (flytande). Här är skördens storlek, skördetillfälle och vanligaste burkstorlek för varje skörd:

26 kilo högsommarhonung från Hässelby, 30 juni, 500 g
28 kilo lindhonung från Bromma, 20 juni, 500 g sexkantig burk
68 kilo sensommarhonung från Bromma, 16 augusti, 700 g

Mitt sortiment

Egentligen hade jag väl inte tänkt att gå upp i burkstorlek, men valet blev lätt när jag insåg hur stor senaste skörden skulle bli. Det tar ju en del tid att tappa. Att växla burk vid tappning tar sin tid när man ska undvika kladd på kanterna, så större (färre) burkar minskar ju tidsåtgången.

Som sagt så är lindhonungen den jag gillar bäst, men sensommarhonungen är riktigt fin! Högsommarhonungen föll mig inte riktigt i smaken... Vilken tur att andra uppskattar den bättre. Den är i stort sett slutsåld. Lindhonungen är jag restriktiv när jag säljer, max en burk per kund. Poppis! Och så vill jag ju ha kvar åt mig själv och som gå-bort-presenter. Senaste skörden finns majoriteten av burkarna kvar från, men den omgången har sålt bra den med.

En mängd olika burktyper

Det är bra om honungslagret räcker en bit in på nästa år. Jag har lagret i skafferiet, som nu när utetemperaturen har sjunkit håller ca 15 grader. Honung ska ju lagras svalt och vid stabil temperatur. Växlar temperaturen riskerar honungen att skiktas och därefter jäsa. Men det är en långsam process. Honung har en lång hållbarhet. Den kan hålla i tusentals år. Antik honung har återfunnits i lerkrukor och varit ätbar. Honung är ett säkert livsmedel tack vare sin konserverande höga sockerhalt. Avslutningsvis en burk flytande guld:

Nyslungad lindhonung

Inga kommentarer: