måndag 7 juni 2010

Ont om parningskupor

Drottningodlingen fortgår. Igår fyllde jag fler parningskupor med bin och drottningceller. Serieproduktion, verkligen. Tyvärr hade jag inte parningskupor till alla drottningceller, så jag lät avläggaren som dragit upp alla celler få behålla en och så gjorde jag två småsamhällen i en låda med skiljevägg som fick varsin cell. Några celler fick jag göra mig av med...

Burade drottningceller

Drottningcell sätts i parningskupa

Kupa för två småsamhällen

En drottning hade hunnit krypa ut.

Utkrupen drottning

För några dagar sedan skulle jag sätta burar över senaste omgången celler, men då hade bina redan hunnit bygga ihop dem med vax. Jag pillade bort vax för att frigöra drottningcellerna, så jag kunde sätta burar på dem. Förhoppningsvis tog de inte skada av det. Nu har bina gjort ett nytt försök att bygga vaxkaka. Nu gjorde burarna nytta!

Ihopbyggda drottningceller, fast med burar

Idag skulle jag boka in några parningskupor för placering på parningsstationen på Västra Högholmen. Utplacering var planerad till nu på lördag, men var nu förskjuten ungefär en vecka. Först blev jag orolig att mina drottningar som planeras kläckas inför helgen skulle bli för gamla för parningen, men tydligen skulle det inte vara någon fara. Puh!

När jag skulle titta till samhällena i Hässelby idag så hade det ena det trångt. Igen! De hade börjat dra upp nya drottningar och den rådande drottningen såg liten ut som att hon bantat för att kunna flyga, så jag fruktar att det här samhället också ska svärma... Jag gav dem mer plats och rev drottningceller. Bara att hoppas att det duger.

Inga kommentarer: