torsdag 21 juni 2012

Drottningjakt

Jag kom på att jag behövde ta en titt i bisamhällena och skära ur drönarramar innan jag åkte hemifrån idag. Tyvärr fanns ingen drottning kvar i det sammanslagna samhället. Däremot hade en drottning i en avläggare/parningskupa börjat lägga ägg, så jag slog ihop dessa samhällen.

Sista samhället jag skulle kolla i var det där jag av misstag tagit kål på drottningen och sedan satt till en oparad till. Där fanns tyvärr ingen äggläggande drottning heller... Nu hade klockan dragit iväg och jag behövde hinna duscha och packa innan jag åkte. Stress! Fort blanda till foderdeg att sätta i en tillsättningsbur och sedan ut och leta drottning i någon parningskupa. I femte parningskupan jag kollade i lyckades jag få tag på drottningen, men det var inte lätt... När jag plockat ut ramen hon satt på tittade jag åt ett annat håll för att ta fångströret. När jag sedan tittade på ramen kunde jag inte hitta henne. Efter ett tag upptäckte jag henne där hon sprang omkring - på handsken! Efter några varv runt handen lyckades jag få in henne i röret och sedan in i tillsättningsburen. Puh! Nu är det bara att hoppas att hon accepteras i samhället.

Jag hann iväg efter snabbdusch och expresspackning. Bussen hade dock lite svårare att hinna med all midsommartrafik...

Glad midsommar!

Inga kommentarer: