lördag 12 januari 2013

Rött igen = fem säsonger som biodlare!

Jag tittade just i senaste Bitidningen och såg att pricken över i var röd. För er som inte vet så märker man drottningar med olika färger beroende på vilket år drottningen är född. Det är fem färger som man använder enligt ett roterade schema. Det är sällan drottningarna blir så gamla som fem år, så det behövs inte fler färger.

Hur som helst, i Bitidningen har pricken över i den färg som man märker drottningarna med just i år. Riksförbundets t-shirt har årets drottningfärg och jag köpte en sådan när jag var ny som biodlare. Eftersom jag har en röd t-shirt och pricken över i nu är röd igen har jag alltså hållit på i fem säsonger!

I senaste numret fanns bland annat en artikel om nyttan med honungsbina som pollinatörer. De är flitiga små rackare!

Inga kommentarer: