måndag 8 april 2013

Fina flygdagar

Trots att vi under en-två veckor haft fina dagar med sol så att temperaturen kunnat krypa upp till 6-10 grader i skuggan, så var det först i helgen jag själv hade möjlighet att vara hemma dagtid och se att ja, bina flyger! När jag satt vid flustren och spanade kunde jag inte se något bi komma hem med pollen. Nektar vet jag inte om de får hem. Något jag däremot såg var bin som tömde tarmen - ja, sket rätt ordentligt, helt enkelt... Så rensningsflykten verkar inte vara helt avklarad.

Det var aktivitet vid tre fluster när jag kollade, men jag har hört surr inifrån alla kupor. Vi får se om alla samhällen klarar sig förbi den kritiska april-månaden.

I morse kom jag på att jag borde städat bottnar i helgen då jag hade tillräckligt med ledig tid hemma. Nu dröjer det tyvärr ett par veckor till nästa chans. Jag vill gärna slippa stressa efter jobbet medan solen går ner...

Det känns i alla fall hoppfullt med så soliga dagar, även om det är på tok för kallt över dygnen.

Inga kommentarer: