onsdag 1 maj 2013

Vårvindar friska

Det är full fräs i bigården. Och vårvärme, även om det kunde blåst mindre. Sälgen blommar och alla samhällen drar in pollen. Det är ju ett bra tecken, eftersom det betyder att samhällena har fungerande drottningar och att nya bin föds upp! Här i trakten blommar som sagt sälg, men även krokus, scilla, tussilago. Det känns hoppfullt. Jag tycker att Ekerö ligger lite efter fastlandet där jag sett senare blommor. Nästa efterlängtade bifavorit är maskrosen, hoppas den är på g. Det känns hoppfullt.

Jag har fått beställningar på tre avläggare än så länge, även om jag inte jagat köpare än. Får se om det behövs annonsering i år eller inte. Förhoppningen är att kunna sälja fler. Det är synd att det är så svårt att lova leverans, men det går ju inte att styra hur som helst över naturen. Förra året hade jag ju bokningar jag inte kunde infria på grund av den usla bisommaren. Då blev det bara fyra avläggare sålda mot tidigare åtta... Vi får hålla tummarna!

Inga kommentarer: