lördag 28 december 2013

Årskrönika - min biodling 2013

Vilken vändning det blev inför säsongen 2013! 2012 var ett bottenår, så när biodlingen fick ett sådant schvung i år blev kanske lite chockartat.

Innan vintern var över hade en drottning dött. Jag gissar att samhället blivit stört av fåglar, eftersom det var enda samhället som inte var skyddat av nät. Förmodligen var det på grund av störningarna de tvingats ut på en tidig reningsflykt också. På bilden rakar jag ut döda bin som blockerat flustret (i ett friskt samhälle).


Två samhällen som jag flyttade till sin sommarplacering efter vinteruppställningen råkade ut för angrepp av myror. Här har jag ställt kuppallarnas ben i matolja för att stoppa myrorna.


Våren kom till slut, efter lång väntan.


Sedan började det produceras. Det blev ett gäng avläggare och det producerades honung, honung, honung... Aldrig har jag varit med om så mycket honung. Produktionen per övervintrat samhälle nådde toppnoteringen från år 2010, dvs 50 kilo/samhälle, men denna gång hade jag ett samhälle till. I år varierade mängden mellan 31 och 67 kilo/samhälle.


Drottningodlingen tog oväntat fart. Efter några mindre bra odlingsomgångar gjorde jag ännu en, fast då blev det en stor andel larver som matades upp till drottningar. Jag gjorde därför en satsning med att köra ett gäng för renparning och försäljning.


Min morbror började häromåret som biodlare. I år har han expanderat ordentligt. Här är hans hemmabigård:


När det blev så mycket honung som det blev, så gällde det att hitta nya sätt att sälja honungen. Jag lät trycka upp banderoller, skaffade vaxduk och annat för att kunna stå och sälja på marknader. Första anhalt blev att stå utanför Bromma Blocks. Där höll jag visserligen på att blåsa bort, men försäljningen gick hyfsat bra. Alla grejer fyllde verkligen bilen!



Min bioverall börjar ge vika så här efter sex säsonger, se hur slöjan slokar när jag oxalsyrabehandlar ett samhälle.


Som avslutning på året stod jag på julmarknad i Skå på grannön och sålde. I skrivande stund har jag en fjärdedel av honungen kvar. Jag är klart nöjd.


Här är uppföljning av målen i förra årskrönikan och nya mål inför säsong 2014:
  • Det är bra att ha ett extra samhälle vid invintring, utifall något dör under vintern, men att ha sex produktiva samhällen under en bra säsong är lite väl mycket! Mål 2013: 6 invintrade samhällen ska väl ändå räcka... Verklighet: 7 samhällen invintrade. Mål 2014: 6 samhällen ska väl ändå räcka... 
  • När det gäller avläggare levde jag upp till mitt mål för året. Mål 2013: 8 sålda avläggare. Verklighet: 8 sålda avläggare. Mål 2014: 8 sålda avläggare. 
  • Drottningodlingen, som vanligen bara räcker till egna drottningbyten och avläggare, ledde till försäljning av renparade drottningar. Nästa år kommer jag byta några drottningar och använda till avläggare, men inte nödvändigtvis sälja igen. Mål 2013: 10 drottningar. Verklighet: ca 18 drottningar. Mål 2014: 10-12 drottningar. 
  • Något mindre skörd av honung skulle vara bra för att minska arbetsinsatsen, men som ni kan se på siffrorna är det väldigt svårt att styra skördens storlek. Mål 2013: 150-180 kilo. Verklighet: 300 kilo... Mål 2014: 150-180 kilo.
Gott nytt år!


Inga kommentarer: