måndag 23 juli 2018

Anpassat varroainlägg

Jag har inte varit helt nöjd med det vanliga vita varroainlägget som finns för att mäta varroanedfall (och därmed få en uppskattning av angreppsgraden). Tanken är att gallret ska hindra bina från att städa bort de döda varroakvalster som trillar ner från bisamhället på varroainlägget, men jag tycker det är tydligt att det är mindre skräp mellan ribborna, istället för under ribborna som hade varit mer rimligt. Alltså kommer bina trots allt åt att städa en aning. Därför blev jag skeptiskt till hur trovärdigt resultatet var och har länge struntat i att mäta nedfallet (svallra inte!). Nu har Filip skrivit ut en förhöjning (svarta ramen på bilderna) på sin 3D-skrivare. Nu ska bina minsann inte komma åt att paja min mätning!

Resultatet på de tre testade samhällena var 0,7 kvalster per dag i två av samhällena och 2,4 kvalster per dag för det tredje. Det är jag nöjd med. Här är en broschyr om varroa, om att mäta angreppsgrad och att välja behandling.

Inga kommentarer: