tisdag 24 juni 2008

Jag blir med bin på torsdag

På torsdag ska jag hämta mitt ena bisamhälle. Det är elva månader sedan jag läste artikeln som sådde fröet till biodlingsintresset. Äntligen är det dags! Det andra samhället är nästan klart, men innehåller en oparad drottning. När hon parat sig och man kan se att hon kommit igång med äggläggningen kan jag hämta det samhället med.

I söndags tittade jag och Filip på bina i demonstrationskupan. Fortfarande har vi inte hittat drottningen. Hon verkar hålla sig undan. Hon borde vara där, eftersom det finns yngel i kupan. I och för sig är det inte färskt yngel så hon kanske trillat av pinn för ett par veckor sedan. På bilden ser man hur ett färdigutvecklat arbetsbi håller på att gnaga sig ur sin cell (till vänster). Biet mitt på bilden fläktar med vingarna för att reglera temperaturen och biet till höger vet jag inte vad det gör. Antingen har det nyss krupit ut ur cellen och städar den, eller så fyller den på eller tömmer cellen på honung.

Inga kommentarer: