onsdag 26 november 2008

Jackpot på årsmöte

Ikväll var jag på årsmöte i biodlarföreningen. I förra veckan hade valberedningen ringt och frågat om jag kunde tänka mig att ta sekreterarposten i styrelsen. Jag svarade ja. Så idag blev jag invald i styrelsen! Jag hade faktiskt tänkt ta kontakt med valberedningen och fråga om de hade nån vakans att fylla, men de hann före!

Styrelseposten visade sig vara ett tvåårsförordnande. Just nu känns framtiden lite oviss, eftersom min projektanställning är slut om nån månad, men jag hoppas bo kvar i Stockholmstrakten så jag kan göra nån nytta i föreningen. I uppdraget ingår att skicka information till Bitidningen om kommande möten, och jag kommer ha hand om föreningens hemsida.

Jag blev också vald till mötessekreterare. Lite knepigt när man inte har koll på hela verksamheten, men inte så farligt. Jag var restriktiv när jag skrev. Snacket om hur gräsklippning gör bina aggressiva kom inte med i protokollet!

Efter mötet var det lotteri. Det var vinst på varje lott, men jag tycker att jag tog hem högvinsten: en parningskupa. När jag i framtiden odlar upp nya drottningar kan den kupan vara boplats för en drottning med sitt hov när det är dags för parning. (Själva parningen sker inte i kupan, utan 15 meter upp i luften.) Jag fick veta att det är en fortsättningskurs i biodling på gång, där drottningodling kommer att ingå. Klart jag ska gå den!

Inga kommentarer: