tisdag 21 april 2009

Humlorna döda

Igår kväll när jag skulle titta till humlorna var de döda, båda två. Inte konstigt att de inte lagt ägg om de varit på vippen att trilla av pinn. Men varför har det blivit så? Min utfodringsanordning bestod av en veke från sockerlösningen som leddes in genom burens tak. Veken torkade lätt ut och jag fick byta den varje dag. Att de inte kontinuerligt fick mat borde väl inte vara ett problem. Det får de ju inte i naturen. Fast det är klart, mina humlor byggde aldrig vaxceller att lagra mat i. Det kan kanske vara så att de törstade ihjäl när veken inte funkade. I och för sig hade jag vatten i en bytta under buren för att få upp luftfuktigheten, men den var nog på vippen att vara för låg ändå.

Urtråkigt hur som helst. Jag känner inte för att skaffa nån ny drottning just nu. Förutom att det inte funkade med de tidigare, så lär ju humlor man fångar nu ha hunnit bygga bon i naturen, som i så fall skulle bli övergivna. Dessutom kanske man inte kan vara säker på att det bara är drottningar i farten. De första arbetarna kan vara på gång. Vi får se hur det blir. Känns snöpligt om det här skulle bli slutet på hummelodlingen... Kanske får jag ta och köpa ett samhälle. De som finns att köpa odlas fram (på labb?) i Holland. Undrar om det går att fånga drottningarna som kläcks i ett sånt och odla vidare med.

Inga kommentarer: