onsdag 24 juni 2009

Framgång och bakslag i hovet

Igår var jag vid mina bisamhällen i Hässelby, framför allt för att se om den drottning jag tillsatte i förra veckan hade accepterats. Det hade hon! Jag fick inte ögonkontakt med henne, men jag hittade både ägg och larver.

Idag var jag till föreningsbigården igen. Där är det problem med några drottninglösa samhällen. I ett tillsattes en oparad drottning i förra veckan, men henne hade de inte accepterat. Bina har lättare att ta emot en parad drottning.

Precis som jag hade ett avläggarsamhälle där en drottning fått krypa ur sin cell men där hon inte klarat sig, fanns ett sånt samhälle i föreningsbigården. Ett av de andra samhällena var jättesvagt och utan drottning, men med en drottningcell. Dessa båda slogs ihop till ett starkt samhälle, nu med möjlighet att dra upp en drottning. Fantastiskt vad man kan dona med samhällena och bina gillar läget (åtminstone rätt så ofta).

Inga kommentarer: