fredag 19 juni 2009

Tillsatte drottning och räknade kvalster

Jag kom på att jag missat att berätta om att jag tillsatte den köpta drottningen till det drottninglösa samhället i tisdags. Det blev inte en avelsdrottning som jag trott, var nog nåt missförstånd. Men jag hade ju tänkt mig en bruksdrottning från början, så det är ju inte hela världen. Nu är det bara att hoppas att bina accepterar henne.

Häromveckan la jag in ett så kallat varroainlägg i botten på mina stora samhällen. När varroakvalstren dör så trillar de till botten i kupan. I vanliga fall städar bina ut de döda kvalstren, men inlägget har ett galler över sig så att bina inte kommer åt att städa. Nu har jag räknat kvalstren. Nedfallet i samhällena var 2-3 kvalster per dag. Det är en OK nivå. Då räcker det att sätta in behandling i höst efter sista skörden.

Inga kommentarer: