fredag 22 augusti 2008

Socker och honung

På senaste träffen i föreningsbigården utfodrade vi samhällena med bifor. Jag minns att jag för några år sedan tänkte på hur dumt det var att ta honungen från bina för att sedan ge dem socker istället... Lite sånt tänk finns väl kvar, men det finns nackdelar med att låta bina behålla sin honung. Hösthonungen har mycket mineraler i sig och gör att bina har svårt att hålla sig under vintern och måste bajsa i kupan. Inte bra. Det går i alla fall inte åt lika mycket socker för vinterfodringen som man kan ta ut honung. Tack vare avel gör bina mer honung än de behöver för att överleva.

Fast när det är nya samhällen som mina, så får jag förstås inte in så mycket honung som jag kommer att ge dem socker. Jag är så nervös för att bina ska hinna äta upp honungen för mig (den är ju min, eller...?) innan jag ska skörda honungen i nästa vecka.

Igår shoppade jag loss på biredskapsbutiken. Bifor (färdig sockerlösning), honungsrörare, mjölksyra för varroabekämpning, vaxmellanväggar för ljusrullning och lite annat köpte jag! Nu är jag redo för honungsskörd och utfodring, och sedan blir det slungning på föreningens slunga!

Inga kommentarer: