torsdag 28 augusti 2008

Slungning

Igår slungade jag för första gången! Jag och Filip åkte till biföreningens slungrum. Med oss hade vi de 10 ramarna med lite honung i. Efter instruktioner från Horst, föreningens ordförande, var vi igång. När vi slungat fyra ramar rann det en tunn stråle ur slungan ner i silarna på hinken. Det tog en lång stund innan det kom nåt i hinken över huvud taget... Det verkade inte så lovande.

Slungning

Det var svårt att få stabilitet i slungan, som skakade en hel del, och jag hängde på kanten för att få den någorlunda stillastående.

Mot slutet av slungningen steg nivån i hinken snabbare, och när vi lutade hela slungan rann ytterligare honung ner. Hinken var till slut fylld till en tredjedel, och vid vägning visade det sig att skörden blivit 5 kilo! Vattenhalten var 17–18 %. Den ska vara under 20 %, så det var ju bra.

Tappning av nyslungad honung

Jag har smakat på honungen flera gånger. Aromatisk och god! I morse hade jag den på frukostfilen. Mums!

Inga kommentarer: