lördag 6 september 2008

Guld i flytande form

På morgonen efter torkfadäsen gick jag upp tidigt och började fylla burkar. Pyssligt! Jag hade 250-gramsburkar och 50-grams, så små att det var svårt att inte kladda ner kanterna. Och alla dessa luftbubblor som det blev vid tappningen. Inte helt snyggt. Det hade nog blivit större andel lyckade burkar om jag haft mer honung. Nästan på en gång var ytan i hinken nere vid tappkranen. Men vad magiskt med den gyllene honungen när den väller ner i burken! Just nu står honungen för efterkristallisering i kylen. Klar om ett par veckor.

Honungstappning

Resultatet blev 12 burkar à 250 gram och 29 burkar à 50 gram. Jag tänkte lite galet när jag beställde småburkarna, så jag har 71 kvar. Dyrt är det med småburkar. De är ju dyrare än innehållet och en 50-gramsburk kostar nästan dubbelt så mycket som en 700-grams!

Stolt biodlare

Inga kommentarer: